PL

English

Polski

link do profiluszukaj
  • English
  • Polski
Facebook Osiemnastego Konkursu ChopinowskiegoInstagram Osiemnastego Konkursu ChopinowskiegoTwitter Osiemnastego Konkursu Chopinowskiego
szukaj
Zaloguj/Zarejestruj

O nas

O konkursie

Konkurs Chopinowski jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Polsce i jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. Obok olbrzymiej roli jaką pełni w popularyzacji muzyki Chopina, odkrywa największe talenty pianistyczne, zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze. Jest źródłem wielokulturowej polaryzacji, którą świat obserwuje w różnorodnych interpretacjach muzyki genialnego kompozytora.

Pierwszy Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie odbył się w 1927 roku, a powołany został do życia z Inicjatywy prof. Jerzego Żurawlewa, polskiego pianisty i pedagoga. Organizatorem Konkursu było Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, protektorat nad wydarzeniem objął Prezydent Rzeczypospolitej Ignacy Mościcki. Konkurs odbył się w Filharmonii Warszawskiej. Wzięło w nim udział 26 pianistów z ośmiu krajów. Zwycięzcą został fenomenalny Lew Oborin ze Związku Radzieckiego, w przyszłości stały partner artystyczny legendarnego skrzypka Dawida Ojstracha. II Nagrodę otrzymał jeden z najwybitniejszych polskich pianistów Stanisław Szpinalski. Wśród wyróżnionych znalazł się Dymitr Szostakowicz, który jako pierwszy pianista miał w repertuarze wszystkie utwory Chopina z orkiestrą. Konkurs organizowany miał być co pięć lat. Przed II wojną światową odbyły się jeszcze dwie jego edycje: w 1932 zwyciężył Aleksander Uninsky a w roku 1937 Jakov Zak (trzecią nagrodę zdobył Witold Małcużyński). Pierwszy po wojnie konkurs odbył się w roku 1949, a jego triumfatorkami zostały ex aequo dwie wielkie damy pianistyki: Halina Czerny-Stefańska i Bella Dawidowicz. Potem – wyjątkowo, z uwagi na odbudowę Filharmonii Narodowej, nastąpiła sześcioletnia przerwa, a w roku 1955 triumfowała trójka wspaniałych pianistów: Adam Harasiewicz, Vladimir Aszkenazy i Fou Ts’ong, który otrzymał również nagrodę za najlepsze wykonanie Mazurków. Nazwiska kolejnych zwycięzców, podobnie jak ich poprzedników, należą do panteonu światowej pianistyki: Maurizio Pollini, Martha Argerich, Garrick Ohlsson, Krystian Zimerman, Stanisław Bunin, Dang Thai Son, Kevin Kenner, Philippe Giusiano, Yundi Li, Rafał Blechacz, Yulianna Avdeeva i zwycięzca ostatniego Konkursu Seong-Jin Cho. Konkurs otworzył drogę do międzynarodowych karier także wielu laureatom dalszych nagród (Mitsuko Uchida, Ingrid Fliter, Gabriela Montero, Ingolf Wunder, Daniił Trifonow), jak również pianistom, którzy dostali jedynie nagrody specjalne; warto przywołać choćby takie osobowości, jak Ivo Pogorelic, Nelson Goerner, Angela Hewitt, Christian Zacharias, Emanuel Ax,. Wśród pianistów, których talent odkryty został na Konkursie odnajdujemy wielu uznanych w świecie pianistów polskich, jak: Władysław Kędra, Ryszard Bakst, Regina Smendzianka, Barbara Hesse-Bukowska, Jerzy Godziszewski, Marta Sosińska, Janusz Olejniczak, Wojciech Świtała, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jabłoński, Szymon Nehring…

Sławę i prestiż Konkursu Chopinowskiego tworzą bez wątpienia jego Jurorzy (także honorowi), goście specjalni i członkowie komitetów honorowych – znajdujemy tu najważniejsze postaci kultury światowej ubiegłego i tego stulecia, m.in.: Witold Maliszewski, Aleksander Michałowski, Henryk Melcer, Karol Szymanowski, Marguerite Long, Maurice Ravel, Witold Lutosławski, Bruno Seidlhofer, Nadia Boulanger, Wilhelm Backhaus, Artur Rubinstein, Carlo Zecchi, Arturo Benedetti-Michelangeli, Stefan Askenaze, Dmitri Kabalevsky, Jarosław Iwaszkiewicz, Paul Badura-Skoda, Nikita Magaloff, Mieczysław Horszowski, Kazimierz Kord, Nelson Freire, Mirosław Bałka, Norman Davis, Krzysztof Penderecki, JIri Kylian, Andrzej Wajda i Tomas Venclova.

Konkurs Chopinowski utwierdza nas o ponadczasowości muzyki genialnego polskiego kompozytora, jest od samego początku czymś daleko więcej, niż jedynie turniejem muzycznym na najwyższym poziomie. Przyciągając rosnącą liczbę pianistycznych talentów z całego świata (w 2015 roku 452 zgłoszenia, na Konkurs w 2020 ponad 500 zgłoszeń!), skupia uwagę nie tylko międzynarodowego środowiska muzycznego i melomanów, ale także tych, którzy na co dzień z muzyką klasyczną niewiele mają styczności. W Polsce jest swego rodzaju świętem narodowym, tematem z przysłowiowych pierwszych stron gazet; w skali świata jest jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych. XXI wiek w zawrotnym tempie zmienia nasz sposób życia, postrzeganie rzeczywistości, oczekiwania i relacje międzyludzkie. Bez wątpienia jest wielkim wyzwaniem dla wszelkich propozycji tzw. kultury wysokiej, dając jednocześnie coraz szersze możliwości uczestnictwa w niej – także osobom i całym grupom społecznym, które były jej dotąd pozbawione. Konkurs w przemyślany sposób korzysta z najnowszych technologii, czego efektem będą m.in. pierwsza w historii transmisje VR. Całe wydarzenie obecne jest na antenach radio i tv, można je obserwować w streamingu, mediach społecznościowych i przy pomocy specjalnie mu dedykowanej aplikacji. Imponujące statystyki szeroko pojmowanej oglądalności z poprzednich edycji pokazują, że zainteresowanie Konkursem stale rośnie.

W Jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zasiądą wybitni artyści, autorytety, znakomici pedagodzy. Wybiorą tych, którzy przez kolejne dziesięciolecia będą współtworzyć kształt muzycznego świata. Bo o muzykę chodzi tu przede wszystkim: o jej wartość, piękno i to, co wnosi w życie nas wszystkich. O to warto walczyć – i temu kibicować.

Konkurs Chopinowski jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Polsce i jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. Obok olbrzymiej roli jaką pełni już od ponad 90 lat w popularyzacji muzyki Chopina, odkrywa największe talenty pianistyczne zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze. Jest źródłem wielokulturowej polaryzacji, którą świat obserwuje w różnorodnych interpretacjach muzyki genialnego kompozytora.